En mamma och hennes dotter i Snöborgen

Snöborg på Rådhustorget i Umeå centrum.

Vinterlek för barn i Umeå centrum

Snöborgen i Umeå centrum är en uppskattad vintertradion bland barn och föräldrar. Bygget har börjat och borgen väntas stå klart lagom till Rally-VM 2024, 15 februari.

Årets borgen kommer att vara komplett med torn, bröstvärn och labyrint. Borgen kommer att ta upp halva Rådhustorget och vara placerad mot Äppellunden. Planen är att borgen ska stå klar till rallyt som börjar den 15 februari, men om vädret tillåter kan den stå klar tidigare än så.

– Vi vill även detta år skapa vinteraktiviteter för barn i centrum. En vinter med snö är ett ypperligt tillfälle för lek som bidrar till en levande stad, säger Sara Hedlund, landskapsingenjör på Gator och parker.

Lekplats mitt i Umeå

Snöborgen blir en lekplats för barn och familjer mitt i centrala Umeå. Borgen blir 13 meter bred och 12 meter djup, samt har en utåkningsdel som är ytterligare cirka 10 meter. Den har tre rutschbanor som det går att åka stjärtlapp i. Labyrinten blir 5,5 meter djup och 21 meter bred och utformas för att kunna fungera som broms om det blir för hög fart i rutschkanorna.

Även snowboard- och pulkaåkning i centrum

I år blir det även en repris av snowboard- och pulkaåkning i Broparken, som ligger ett par kvarter från Rådhustorget. Mängden snö som kommit hittills i år ger bra utsättningar.