Får man låna allt?

Från Alfons till Agatha Christie, från marknadsekonomi till medelhavskryssningar, från Tintin till tomatodling, fjärrlånebeställningarna är många och varierande, men får man verkligen låna allt?

Fjärrlån

Vi förmedlar lån till andra bibliotek från både depåbibliotekets och Umeå stadsbiblioteks samlingar. Samlingarna är stora och nästan allting, fack- och skönlitteratur, vuxen-, barn och ungdomslitteratur kan fjärrlånas.

I undantagsfall blir det inte hemlån utan läsesalslån på beställarbiblioteket, det gäller framför allt äldre eller skört material. Detta bedöms från fall till fall.

Lånetid

Alla bibliotek kan låna från Sveriges depåbibliotek och lånecentral. Lånetiden är olika lång beroende på vad som lånas. Den är nästan alltid en månad men ibland kortare, som till exempel böcker med lång reservationskö.

Avgifter

Sveriges depåbiblioteket och lånecentral tar ingen avgift av biblioteken för lån och artikelkopior, men vi tar en förmedlingsavgift för lån från länder utanför Norden. Vi strävar efter att skicka fjärrlånen inom två arbetsdagar.

Vi vänder oss till bibliotek. Enskilda låntagare hänvisas till sitt lokala bibliotek.