Publik under Gourmand Awards, Umeå Food Symposium 2023 på Idun

Succé för Umeå Food Symposium

Över 600 kockar, sommelierer, författare, fotografer och förläggare från 71 länder, till det ett trettiotal diplomater, har under den gångna veckan besökt Umeå för Umeå Food Symposium och Gourmand Awards 2023. Seminarierna och matupplevelserna har avlöst varandra. Dessutom har pris till världens bästa kokböcker delats ut.

– Jag vill rikta ett stort tack till Umeå för den gästvänlighet och professionalitet i det bemötande vi har fått under den gångna veckan. Det blev ett fantastiskt arrangemang vid Umeå Folkets Hus, där författare från hela världen fick uppmärksamhet för det gedigna och omsorgsfulla arbete de har genomfört. Nu bär vi dessutom med oss många positiva mat- och dryckesupplevelser och inte minst ny kunskap till våra hemländer, säger Edouard Cointreau, ordförande och grundare av Gourmand Awards, samt ordförande för tävlingens internationella jury.

Konferensdagarna under Umeå Food Symposium och Gourmand Awards har verkligen varit fullmatade. Torsdagen ägnades åt gastronomisk och annan matrelaterad forskning, exempelvis världens möjligheter till matförsörjning under de pågående klimatförändringarna. Fredagen blev lite av diplomatins dag, då ett trettiotal diplomater från världens alla hörn kom till Umeå för att diskutera ämnet gastro diplomacy och det faktum att mat och dryck är och kan användas som en förenande kulturbärare. En halvdag ägnades också år det franska köket, där dessutom alla föredrag och diskussioner hölls på franska.

Lördagen blev en dag då urfolken och deras olika matkulturer fick ett särskilt fokus, liksom bredare mattraditioner i olika länder från hela världen. Dessutom genomfördes Husmansbord på RISE, Scharinska villan, där Sveriges bästa landskapsmat provades, diskuterades och även prisades.

Söndagen gick i hälsans tecken då skillnader i matvanor mellan kvinnor och män diskuterades, liksom kostens betydelse för att exempelvis minska risken för cancer och hur man gör för att motivera till förändrad och förbättrad kosthållning.

Under samtliga konferensdagar fanns även ett tält på Rådhustorget där For Foodies tillsammans med Facit bar lät inbjudna kockar, sommelierer och bartenders servera både mat och drinkar till konferensbesökare och Umeåbor.

Kommunalrådet Anders Ågren (M) var tillsammans med Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbotten, värd för en middag med diplomater, forskare, kokboksförfattare, arrangörer och regionala matproducenter i länsresidenset.

– Det här har varit viktiga dagar för Umeå, eftersom vi har fått möjlighet att visa upp Umeå och vår del av landet för en stor mängd internationella gäster. Gourmand Awards som brukar kallas kokböckernas Oscarsgala ger oss i Umeå inspiration och nya intryck och vi vet också att många av våra olika branschföreträdare har fått nya kontaktytor dessa dagar, vilket är oerhört värdefullt, säger Anders Ågren.