Se i efterhand samtalet med Harald Larsen om boken ”Levtrådar – ett och hundra år med Sara Lidman”

Inspelat på Väven tisdag 31 oktober 2023.

Passion, mod och sam-vett – så kan Sara Lidmans livsberättelse sammanfattas. Levtrådar består av hennes egna ord, 366 texter från dagböcker, brev, tal, tidningsartiklar och skisser, det mesta tidigare opublicerat.

Urval, förord och kommentarer har gjorts av Harald Larsen, kulturchef i Skellefteå under den tid Sara Lidman skrev Jernbaneeposet. Boken Levtrådar bjuder på en inblick i det myller av händelser där Sara Lidman var på plats, ingrep, tog till orda och lika ofta våndades, tvivlade på sitt uppdrag och sin förmåga.

Hela tiden var hon samtida: stöttade strejkande städerskor, kritiserade rasismen i Lill-Babs scenshow och skickade råd till Mona Sahlin. Och hon älskade med en eld som inte lät sig släckas av besvikelser.

Samtalspartner är Madelene Edlund, Kultur för seniorer.

Arrangemang av Kultur för seniorer i samarbete med ABF och Umeå stadsbibliotek.

Automatisk undertext

Observera att undertextningen är gjord med ett automatiserat verktyg. Det kan därför förekomma vissa fel på namn och formuleringar.