Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Ida Hillebjörk, projektledare från Umecom höll i en uppskattad workshop på Tomtebo strand-dagen där barnen fick önska vad de ville ha parken genom att måla och skapa i snö. Här tillsammans med Walter och Werner 8 år.

Många besökte vinterkul i Umeås nya stadsdel

Lördag 2 mars bjöd Umeå kommun tillsammans med flera andra aktörer in till en familjedag på Tomtebo strand i den blivande Sjöparken. Dagen lockade många nyfikna besökare som villa inviga sportlovet och höra mer om Tomtebo strand.

Ida Hillebjörk, Umecom

– Dagen är ett sätt att både markera starten för utvecklingen av Sjöparken samtidigt som vi tar chansen att fånga i idéer om vad både barn och vuxna skulle vilja kunna göra på vintern i parken berättar Axel Thorén, landskapsarkitekt, Gator och parker.

Regnbådsfärger, skridskor och pulkabacke

Med hjälp av medborgarverkstaden Umecom fick barnen lämna förslag på vad man vill kunna göra i parken genom skapande med karamellfärg i sprayflaska. Bland annat skapades en snöskulptur av Fortnite. Aktiviteten var populär bland många av barnen.

– Jag frågade om de var borgmästare, vad skulle de fylla det här stället med. Det blir många Paw Patrol-skulpturer i parken och regnbågstema, om barnen får bestämma, säger Ida Hillebjörk, projektledare, Umecom.

Axel Thorén, Umeå kommun

Fler inspel om vad man vill göra i parken från både stora och små kom från tips­promenaden där en av frågorna var just – Vad vill du kunna göra i Sjöparken? Totalt kom det in 130 förslag på olika aktiviteter. Bland annat stod skridskor, pulkabacke, skidor, grilla och bastubad som några av önskemålen.

– De önskemål vi nu fått in kommer vi ta med oss till framtida arbete med parken. Det kommer ännu att dröja ett tag innan något konkret börjar hända i parken. Parken kommer växa fram under flera år tillsammans med inspel från Umeåbor, säger Axel Thorén.

Sofia Forssén, Umeå kommun

En plats att mötas på

Ett stort fokus på Tomtebo strand är hållbarhet och stadsdelen kommer bli en viktig pusselbit i Umeås stadsutveckling som binder samman Tomtebo med Universitets­området.

– Hela visionen med Tomtebo strand är att stadsdelen ska främja hållbarhet ur alla perspektiv. Stadsdelen ska även välkomna alla, inte bara de som ska bo där i framtiden. Därför kändes det helt rätt att arrangera den här dagen i samband med sportlovet så att fler kan använda platsen under veckan även efter själva eventet, säger Sofia Forssén, kommunikatör på Umeå kommun och projektledare för evenemanget.

Samarbetet gav ett brett utbud av aktiviteter

Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Tack vare att dagen arrangerades tillsammans med flera aktörer erbjöds ett brett utbud av aktiviteter som; välpreparerad pulkabacke, skidspår, snömålning, prova på sporter, fika, tipspromenad och grillmöjligheter. Fritidsbanken lånade ut pulkor, stjärtlappar, tefat och bobbar, ett mycket hållbart och uppskattat inslag.

Stina Sjöblom, Skanska

På plats under dagen fanns även Tomtebo strand-aktörerna HSB och Skanska.

– Det är jätteroligt att får vara med och anordna en sådan här aktivitet. För oss som ska bygga bostäder framöver är det värdefullt att få träffa Umeåborna och höra vad de efterfrågar för kvaliteter på Tomtebo strand och vid detta tillfälle för Sjöparken, säger Stina Sjöblom, affärsutvecklare, Skanska.

Återkommande evenemang

Det var första gången som Tomtebo strand-dagen arrangerades i Sjöparken och ambitionen är att det kommer fler dagar.

– Vi hoppas att detta ska bli ett återkommande evenemang där vi kan fortsätta inspirera till hållbarhet, lära känna stadsdelen och på olika sätt och samla inspel till utvecklingen av Tomtebo strand, säger Sofia Forssén.

Vi hoppas att ni hade lika roligt som oss. Tack för att ni kom!

Se filmen om Vinterkul på Tomtebo strand

Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Vinterkul på Tomtebo strand arrangerades av Tomtebo strands aktörer Umeå kommun, HSB, NCC, PEAB, Riksbyggen, Rikshem, Skanska, Slättö, Umeå Energi och Vakin. I samarbete med Fritidsbanken, Umecom, Stora Coop Tomtebo och GUIF.

Tidplan för Tomtebo strand

Tomtebo strand kommer att byggas ut i etapper under 20 år. Nu när detaljplanen vunnit laga kraft, börjar vi planera och projektera för vägar och ledningar. Redan under våren kommer vi att påbörja för en cirkulationsplats för byggtrafik mitt emot Stora Coop Tomtebo. Infrastrukturen kan påbörjas under 2025.