SM-veckan i Umeå blev en idrottsfest i toppklass

Under SM-veckan i Umeå kämpade totalt 2 500 idrottare om 190 guldmedaljer i 25 idrotter. Nio medaljer av ädlare valör gick till Umeåidrottare. Tusentals människor lockades till SM-festen för att titta, prova på nya sporter, äta mat och ta del av kulturutbudet.

– Alla jag har träffat har varit supernöjda med värdskapet, tävlingsarenorna och deras närhet till centrum. Allt har hållit ihop på ett bra sätt, tävlandet och upplevelsen av Umeå. Idrotten är för mig en naturlig del av samhällsbygget, som ger ungdomar en meningsfull fritid, som gör att de håller sig borta från kriminalitet och droger. Framför allt ger idrotten möjligheter att utvecklas och ha kul, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun.

Riksidrottsförbundet, SVT, de olika medverkande specialidrottsförbunden och Umeå kommun har tillsammans med lokala arrangörsföreningar i Umeå genomfört en vecka helt i idrottens tecken. Totalt elva arenor har byggts upp runt om i Umeå med tävlingar i allt från beachvattenpolo till skateboard, orientering, simning och klättring. Till det har SM-festen lockat tusentals människor varje dag där de har provat på nya sporter, ätit mat, fikat och tagit del av kulturutbudet.

– Vi har verkligen haft fantastiskt fina tävlingar under hela veckan och förutsättningarna på arenorna i Umeå har varit i absolut toppklass. Med en glad publik, välbesökta arenor och dessutom det fina väder Umeå har bjudit på har vi från Riksidrottsförbundet och de medverkande specialidrottsförbunden inte kunnat önska oss mer, säger Maria Hallberg, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

... en magisk vecka och en riktig folkfest med många starka idrottsögonblick ...

Umeå har hållit i SM-veckan vinter vid ett tillfälle tidigare, år 2014, men det är första gången som staden haft möjligheten att arrangera en SM-vecka på sommaren. Därmed blev Umeå nu en av få städer som har arrangerat både SM-veckan vinter och sommar.

Tack för festen!

Stort tack till dig som tävlade, arbetade med eller besökte SM-veckan! Tack till alla glada besökare, driftiga föreningar/arrangörer, härliga speakers, proffsiga funktionärer, kämpande deltagare, bjussiga parter, tillmötesgående volontärer, peppade artister, dedikerade ledare och duktiga domare. Tillsammans bjöd vi på en magisk vecka och en riktig folkfest med många starka idrottsögonblick på plats i Umeå och i SVT.

Medaljörer från Umeå under SM-veckan:

Som alltid när det gäller idrott är det viktigaste förstås att delta, men som en extra krydda har nio idrottsprestationer med Umeåidrottare resulterat i medalj under veckan:

• Klara Hofer Mattson – triathlon dam – silvermedalj
  • Michael Wincent – cykel herr – silvermedalj