Bild på anna

Möt Anna på personalföreningen Sporren

Denna vecka berättar Anna på personalföreningen Sporren om sin vardag på jobbet.

- Hej och välkommen till en vecka tillsammans med mig Anna och Umeå kommuns personalförening Sporren. Jag arbetar tillsammans med Sporrens styrelse med att lyssna till vad våra medlemmar önskar av personalföreningen och sedan försöker vi uppfylla så mycket som möjligt av det. Sporren ordnar kurser med varierande innehåll, tipsar om saker som kan vara av intresse och erbjuder Sporrenrabatter för medlemmarna.

- Just är vi mitt uppe i ett riksmästerskap i tipspromenad via en app som alla Sporrenmedlemmar kan delta i helt gratis. Under 8 veckor kan vi välja mellan olika quiz under tiden man går en promenerad (2 kilometer/quiz). Det är både kluriga och finurliga frågor så det blir aldrig tråkigt! Sporren har siktet inställt på första platsen av alla deltagande kommuner och att vi tar oss jorden runt med våra promenader!

Quiz fråga

Promenadstråk quiz

- Umeå kommuns personalförening Sporren har aktiverat och värnat Umeå kommuns anställda sedan 1970. Namnet Sporren anknyter historiskt till den tid då stadshusområdet var regemente (K4) men även till att stimulera och sporra personalen till aktiviteter i hälsobefrämjande syfte. Sporren har ett forum för Hälsoinspiratörer/Hälsoguider där personer som önskar ta sig an rollen som Hälsoguide kan där få stöd och hjälp med diverse. Hälsoguider hjälper arbetsgruppen och chefen genom att stötta kollegor i frågor som rör hälsa. Om arbetsgruppen ska hålla till exempel en hälsobingo och behöver lite uppmuntrande priser så kan vi ordna med det. Alla hälsoinspiratörer som känner att de önskar en gemensam yta för hälsofrågor kan anmäla sig via Sporren och på så sätt ta del av ett nätverk med andra hälsoguider inom Umeå kommun.

-Har din arbetsgrupp en hälsoguide eller hälsoinspiratör?

Hälsoguide skyltar

Bilder på giveaways

- Före påsk samlades ett gäng Sporrenmedlemmar för att göra sin finaste påskbukett. Alla tio anmälda dök upp och började kvällen med att göra ett näste av björk, sälg, ståltråd och floristtejp. Inuti ringen spiralbands sedan tulpaner, narcisser, krysantemum och gröna kvistar. När bastsnören väl bands runt bukettmidjorna hade många av nybörjarna hunnit få kramp i handen. Några av buketterna fick ytterligare små dekorationer ditlimmade och sedan lärde ledaren Arnica alla hur en bukett kan slås in i papper. Deltagarna smög sedan ut i vårkvällen genom personalingången med var sitt prassligt bylte i famnen.

Bilder på skapande av bukett

Olle lägger in böcker i bibliotekssystemet.
Skolbibliotekarien Åsa bokpratar ofta för olika klasser

- En vanlig arbetsdag på Sporren handlar mycket om dialog och planering via mejl, appar, telefon och publiceringar i Sporrens fyra kanaler. Men ibland sker positiva undantag och det är helt klart de bästa stunderna på jobbet! Sporren har denna vecka blivit ombedd att delta vid ett fredagsseminarium på Gator och Parker där vi fått tid att på plats berätta om personalföreningen och de förmåner som följer med att vara aktiv Sporrenmedlem. Personalföreningens ordförande, övriga styrelseledamöter och jag älskar att få komma ut till olika arbetsplatser, prata med kollegor i kommunen och ta oss tid att tala om denna lite annorlunda förening och vad man som medlem kan ha för nytta av Sporrens förmåner och aktiviteter!

Bild på ledamöter ur Sporrens styrelse samt friskvårdsutvecklare

- För att säkra att så många av våra medlemmar som möjligt ska ha möjlighet att hålla sig à jour med allt som Sporren erbjuder introducerade vi en app för 4 år sedan där vi samlat all information om aktiviteter och tips samt alla medlemsförmåner/rabattställen tillsammans med det personliga Sporrenmedlemskortet. Många av våra medlemmar arbetar på schema, långt ifrån en dator men (nästan) alla har en privat mobiltelefon. Via denna app får fler medlemmar snabb och aktuell information.

-Vår förhoppning är att fler kommunanställda upptäcker vad personalföreningen Sporren har att erbjuda och att vi ökar tillgängligheten via appen.

Visning av App1

Visning av App2

- Med det tackar jag och Sporren för denna gång och hoppas att ni fått en liten inblick i hur Umeå kommuns personalförening bidrar till att göra Umeå kommuns medarbetare ännu lite gladare och hälsosammare!