Kvinna tittar på ett anslag.

Emma arbetar på Kulturskolan som kommunikatör

Emma arbetar på Kulturskolan som kommunikatör. Hon sitter oftast i deras kreativa lokaler på Hamnmagasinet med älven som utsikt, men några dagar i veckan är hon också uppe på Midgårdskolan där Kulturskolan delar lokaler med gymnasiet.

– Som kommunikatör jobbar jag med text, bild, form och strategier. Denna vecka kommer jag berätta om vad som gör Kulturskolan till en riktigt magisk arbetsplats och varför jag tycker om att gå till jobbet på morgonen. Jag ska även försöka mig på att beskriva den speciella upplevelsen av att få ta del av barns kreativitet, kunskap och kulturutövande. Hoppas ni vill veta mer om oss!

Byggnad med byggnadsminnesmärke

– Kulturskolan! Hos oss kan barn och unga lära sig spela instrument, teater, jonglera, tälja, teckna, filma och mycket mer! Vår verksamhet består främst av pedagoger och lärare (cirka 60 stycken) Det är en blandning av musiklärare, rytmiklärare, dramapedagoger, bildpedagoger, filmpedagoger och nu senast rekryterade vi en danspedagog! Själv tillhör jag som kommunikatör ett litet arbetslag av samordnare och barnkulturkonsulenter.

– När folk hör ordet kulturskola så är det kursverksamheten de flesta tänker på, men vi gör mer än så! Vi ser till att alla barn i Umeås skolor får uppleva kultur under sin skolgång genom att schemalägga skolföreställningar och pedagogiska program inom ramen för Skapande skola och Kultur i skolan. En stor del av Kulturskolans arbete är också vad vi kallar öppen verksamhet. Lovaktiviteter, Skapande lördagar, prova-på och program på bibliotek. Aktiviteter som inte kräver anmälan helt enkelt. Detta är en viktig del i arbetet för att nå alla barn och unga!

En grupp personer sitter på en gräsmatta.

– Vad är det som gör mitt jobb så magiskt? Själv träffar jag inga barn i min yrkesroll, men jag ser 5-åringar kånkandes på sina instrumetväskor till suzukiundervisningen, jag ser tonåringar som fnittrandes springer genom korridorerna i kostym under kvällens teatergrupp, jag ser 10-åringar bubblande glada efter en kväll med sin filmgrupp och jag ser 4-åringar bli förtrollade av en scenkonstföreställning på Skapande lördag. Att möta dessa barn, ta del av deras fantasi, engagemang, driv och glädje är magiskt!

– Första gången jag såg alla våra folkmusikgrupper och el sistema-elever stå på Iduns stora scen i Allspelet på folkmusikfestivalen började jag gråta. Tonåringarna som satte upp föreställningen Kalle och chokladfabriken fick mig att skratta (för att inte tala om alla andra galna, sorgliga och roliga teaterföreställningar jag fått se genom åren!) Stämningen på Stadskyrkans julkonsert där Kulturskolans symfoniorkester spelade en stund på jorden av Laleh, och peppen när alla våra blåselever gick Umeås gator fram på Kulturskolans dag i maj, spelandes Beyoncés Crazy in love.

– Det är en otrolig känsla att få vara en del av denna kreativa arbetsplats. Att arbeta för att göra detta allt detta möjligt. Och för att göra det möjligt behövs vi alla! Vi behöver en instrumenttekniker för att laga trasiga saxofoner, en sömmerska för att skapa kostym, ljus och ljudtekniker för att skapa magi på scenen, en rekvisitör som ordnar med dekor och många fler! Det är samspelet mellan alla olika personer som får verksamheten att flyta. Som möjliggör allt detta magiska!

– Mitt arbete som kommunikatör är viktigt för att få fler barn att hitta hit, ge fler barn chansen att utveckla sin kreativitet, hitta sin plats, och skapa sin egen magi. Det gör att jag vill gå till jobbet på morgonen.

Anslag för auskultation

– Just nu står vi i startgroparna för oktober och starten av höstens Skapande Lördagar. Då öppnar vi upp våra lokaler på Hamnmagasinet för Umeås alla barnfamiljer. Här kan de få uppleva scenkonst, skapa i ateljén, spela musik, dansa och leka i sagorum och kostymgarderob. Helt gratis!

– Denna höst är vi på Kulturskolan också en del av all scenkonst och öppna program som sker på biblioteken runt om i våra stadsdelar. Ett viktigt arbete för att tillgängliggöra kultur för alla!

– Detta och mycket mer får ni veta mer om ifall du följer oss på instagram och Facebook där vi heter @kulturskolaniumea. Där tipsar vi om all öppen verksamhet vi gör för barn och unga i kommunen.

Anslag för auskultation

– De flesta kollegor är utspridda på olika skolor och jobbar i verksamhet så det är bara vissa måndagar vi träffas hela arbetslaget. Vi har dock några små oaser som vi kallar hemma. Hamnmagasinet, Fredsgatan 9, och vårt eget lärarrum på Midgård.

– Själv har jag haft mitt kontor på Hamnmagasinet sedan jag började jobba här 2017 och älskar det här huset! Det är trångt, lyhört, lite stökigt och bullrigt, framför allt när ungdomar repar i Ungdomens hus replokaler (samma gitarr-riff gång på gång för att få det att sitta) Men det är just för att huset är så levande som jag trivs här! Barn springer upp och ner för trappan utanför mitt kotor för att komma till sina kurser i levande verkstad och flöjt, skolklasser kommer och ser teaterföreställningar i vår svarta låda och bildkurserna håller vernissage i vår foajé, ja ni förstår! Huset lever! Från förmiddagens skolföreställningar till kvällarnas teatergrupper.

– I vårt personalrum står det ofta färska blommor på bordet (vår sömmerska har gröna fingrar!) Då och då står en kaka eller ett gäng äpplen för alla att ta dela av. Precis så vill jag att det ska vara på en arbetsplats och mina kollegor likaså, därför bidrar vi alla till att skapa just den stämningen.

– Vi tackar för att vi fått chansen att dela med oss av vår arbetsplats och för att du har tagit dig tid att läsa om oss!