Vi som arbetar på Ersbodabiblioteket (utom Monica som är på studieresa)

Bibliotekarierna på Ersbodabiblioteket

Den här veckan får ni följa oss bibliotekarier som jobbar på det nyrenoverade Ersbodabiblioteket.

- Den här gången är det Dehbroa Lindberg som skriver och jag jobbar på Ersbodabiblioteket tillsammans med Monica Pettersson, Albin Knutsson, Mimmi Stiegler, Sara Sjölander & Therese Lindmark.

Ersbodabiblioteket

- Ersbodabiblioteket invigdes 1990 och ligger i stadsdelen Östra Ersboda i Umeå. Biblioteket har under 2023 renoverats och fått en liten makeover och vi har just flyttat tillbaka in i den nyrenoverade bibliotekslokalen. Vi delar byggnaden med Ersboda Folkets hus, Ersboda ungdomens hus och Fritid för alla, vilket skapar en naturlig mötesplats på Östra Ersboda med mycket liv och rörelse.

- Själva biblioteket inrymmer förutom böcker på flera språk även bland annat ljudböcker, TV-spel, brädspel och film. Vi har även datorer och skrivare. Vi erbjuder hjälp både med böcker och digitala frågor. Du kan till och med boka en bibliotekarie! Vi har även en mängd aktiviteter såsom författarbesök, läsecirklar, sagostunder och bokprat för elever. Vill du se vad som planeras på biblioteket kan du alltid surfa in på vår hemsida Ersbodabiblioteket - Minabibliotek Länk till annan webbplats.

Välkommen till Ersbodabiblioteket

Ersbodabibliotekets nyrenoverade barnavdelning

Varierande arbetsuppgifter

- Våra arbetsdagar som bibliotekarier innehåller mycket varierande arbetsuppgifter. Vissa arbetsuppgifter sker ute i biblioteket som att bemanna biblioteket, bokuppställning, bokprat och att hjälpa våra besökare. Men även då vi inte är synliga i biblioteket så jobbar vi vidare i vårt kontor. Där planerar vi aktiviteter både för barn och vuxna, vi beställer och iordningställer böcker, skriver mediaplaner, artiklar och boktips. Vi tillbringar även tid utanför biblioteket med Boken kommer, skolbesök, pop up-bibliotek med bibliotekscykeln, arrangemang utomhus såsom Ersbodadagen, arbetsplatsträffar, utbildningar och studieresor. Just nu är vår kollega Monica till exempel ute med tvärgruppen Funkis (arbetsgrupp som består av kollegor från olika bibliotek) på studieresa i Malmö och Köpenhamn.

Malmö stadsbibliotek

Projekt

- Ersbodabiblioteket deltar även i projekten Bokstart och Stärkta bibliotek (som finansieras av Kulturrådet). Genom projekten planerar och deltar vi i en massa spännande aktiviteter.

- Till exempel medverkar vi regelbundet i Bokklubben på Ersängsskolan, som leds av pedagogerna Elin Berqqvist och Erika Segerlund i samarbete med Studiefrämjandet Västerbotten, Bilda Nord och Stärkta bibliotek. På senaste träffen diskuterade deltagarna boken Agnes Evander och De dödas sjö (skriven av Anna Lundgren) och därefter skapade eleverna pins baserade på boken.

Pins skapade av deltagarna i Bokklubben

Bokstart på Ersbodabiblioteket

3d-printade alster (Stärka bibliotek)

- Vår arbetsgrupp på Ersbodabiblioteket är relativt liten och vi arbetar nära varandra och samarbetar mycket. Våra arbetsuppgifter och ansvarsområden varierar men vi strävar alla mot samma mål och vi försöker vara öppna för att testa nya vägar att nå dit. Enligt mig är vår arbetsgrupp bra på att lyfta fram varandras styrkor och på så vis skapa en bättre helhet och arbetsgrupp. Och vårt fikarum är välfyllt med fika och skratt.

- Vi har även kollegor som jobbar på andra bibliotek i Umeå som vi träffar på APT:er och som alltid ställer upp om vi behöver råd, tips, inspiration eller en hjälpande hand.

Det bästa med mitt jobb

- Jag skulle säga att något av det bästa med mitt jobb är att få träffa så mycket underbara böcker och människor, både besökare och kollegor. Ingen dag är den andra lik och det finns alltid något roligt att se fram emot.

/Dehbroa Lindberg