Besök Olympiadagen på Skeppsbron

Kom och testa på massor av idrotter, träffa olympier och lyssna på bra musik när Olympiadagen arrangeras 18 maj på Skeppsbron i Umeå.

Under Olympiadagen kan du testa på flera olika idrotter tillsammans med cirka 20 lokala föreningar. Prova fäktning, skidskytte, skateboard, badminton, käpphäst och mycket annat!

På plats finns också fyra inspirerande olympier: Jonna Sundling, Anja Pärson, Jessica Lindell Vikarby och Danijela Rundqvist.

Lördag 18 maj, klockan 11.00–16.00
Skeppsbron i centrala Umeå
Olympiadagen är gratis för alla

Olympiadagen arrangeras av Sveriges olympiska kommitté och deras partners i samarbete med Umeå kommun och RF SISU Västerbotten.

På scen: Ayla Kabaca och Grannen Måns

Ayla Kabaca och Klas Backman ger Aylas lyxiga låtar.

Under Olympiadagen bjuder vi på två familjevänliga shower med Aylas lyxiga låtar och Grannen Måns.

Kom och rocka med Ayla för allt vad tygen håller. Sjung så högt du orkar, så flamsigt du vill eller så fint du kan. Den enda regeln är att vi har roligt! Ayla Kabaca är känd från TV, radio och många av landets scener. Sväng med på en lyxig konsert som garanterat smittar alla familjens medlemmar med musikglädje.

Grannen Måns.

Grannen Måns är artisten som tagit barnmusiken med storm på bara två år. I dagsläget finns det inte nog inte en enda person under 15 år som inte vet vem Grannen Måns är. Hans musik kännetecknas av glada och roliga texter och melodier där flera av låtarna också har ett pedagogiskt och värderingsbyggande innehåll.

Sveriges olympiska kommitté har tillsammans med lokala arrangörer genomfört över 247 Olympiadagar sedan starten 2011. Totalt har över 178 000 barn varit med och fått möjlighet att prova på olika idrotter tillsammans med lokala föreningar och svenska olympier.

Lokala idrottsföreningar står oftast för idrottsaktiviteterna och deltagarna får befinna sig i ett olympiskt sammanhang. Tanken är att sammanföra barn och ungdomar och lokala idrottsföreningar under avslappnade, glädjefyllda former. Samtidigt bidrar olympier med inspiration. Och vem vet kanske väcks några olympiska drömmar.