Lyssna på hälsningar till framtiden

Med 60 hälsningar från dagens till framtidens Umeåbor tar 400-åringen historien vidare. Här kan du lyssna på alla framtidshälsningar.

Under jubileumsåret 2022 har 60 framtidshälsningar spelats in med några Umeåbor. Tillsammans skapar hälsningarna en tidstypisk bild av dagens Umeå som kommer att sparas för framtiden.

Vi får möta 60 olika livsöden, från barn i förskoleåldern som drömmer om godis och glass till 100-åringen som har tagit del av en stad i förändring. Vi möter nyinflyttade som har valt Umeå, men också några som har tvingats fly hit för att skapa ett tryggare liv. Många har också berättat om Umeå som kulturstad och vad kulturen i olika sammanhang kan betyda för människan.

Sammanfattningsvis är Umeå en plats där många känner sig trygga, välkomna och får chansen att följa sina drömmar.

Ange alt-text; vad bilder föreställer.