Ida Hillebjörk, text: Gör din röst hörd!

Ida Hillebjörk, projektledare

"Våga prova dig fram och gör saker tillsammans"

Använd din kreativitet och ta hjälp av andra när du vill uttrycka dig och förmedla ett budskap. Det är några av Ida Hillebjörks tips när vi frågar vad uppmaningen ”Gör din röst hörd” betyder för henne.

Gör din röst hörd – en intervjuserie om våra demokratiska möjligheter

Hur kommer vi bättre till tals – och hur skapar vi ännu bättre förutsättningar för alla Umeåbor att delta och bidra? Umeå kommun har intervjuat några Umeåbor om synen på engagemang, demokrati och dialog.

Ida Hillebjörk, co-founder Meraki Maker/projektledare Umecon, svarar på frågor här.

Ida, när du hör uppmaningen ”Gör din röst hörd” vad blir det första du tänker på? Och vad betyder den för dig?

– Min spontana tanke är att det låter som att man måste veta exakt vad man vill säga, vara modig och kanske associerar jag till att det skulle betyda att höja sin röst, typ stå och skrika på barrikaderna. Men när jag tänker på hur jag själv försöker uttrycka mig så är det nog inte så jag gör. Jag tror jag försöker använda olika typer av kreativa uttryck för att förmedla en tanke eller känsla, numera ofta i sociala medier och tidigare när jag designade och tog fram egna produkter.

Entreprenörskap som ett uttrycksätt, såklart! Berätta!

– Bra produkter är ju en dialog med de som väljer att använda och bära dem, och där kan man passa på och uttrycka sig. Som ett exempel så hade jag gjort etiketter och knappar på mina plagg där det stod ”Kärlek, Tillit, Respekt”. Och längst ner på kvittona stod det "Man har aldrig för bråttom för en kram”. Små saker men som ändå säger något.

Kreativitet kan alltså handla om olika sätt att uttrycka sig, att hitta sin röst – för att sen göra den hörd. Hur blir man bättre på kreativitet? Går det?

– Jag tror det handlar om att våga och testa nya saker. Då lär man sig något, när vi får ett till perspektiv. Till exempel, för några år sen satte jag upp en kombinerad berättarföreställning och modevisning, med mig själv i huvudrollen. Jag gick ut på scenen i en outfit som jag sytt, berättade om olika tankar och drömmar jag hade kopplat till mitt entreprenörskap och klädskapande. Sedan sprang jag ut och bytte om medan ett coolt jazzband spelade en låt, innan jag kom in igen. Jag kände mig lite knäpp som genomförde det hela, men är samtidigt stolt och glad över att jag gjorde det. Jag kände ett behov av att nyansera den ibland snäva bilden av en företagare, att man liksom bara är ”in it for the money”. Jag ville berätta vad det var som drev mig och tyckte väl att det var spännande att prova göra det på det här sättet. Så mitt bästa tips är nog att våga prova, oavsett om det handlar om att ställa sig på en scen, skriva ett inlägg på Instagram, ställa ut sina fotografier på biblioteket eller något annat. Sen vill jag passa på att säga att jag tror inte jag skulle vågat göra ett fjutt av det lilla jag morskat mig till om det inte var för att det känns som att vi har varandras rygg i den här stan, vi har liksom en kultur av att backa upp varandra. Det tycker jag är väldigt, väldigt fint.

Apropå det, du är med och driver Umecom, som beskrivs som en ”medborgarverkstad”. Vad handlar det om?

– Umecom är en slags idéverkstad, där alla som har en idé som gör Umeå bättre och roligare, alltså mer hållbar, mer jämställd och inkluderande, kreativ, snäll och kul och så vidare, och som är beredd att engagera sig i att förverkliga den, har en möjlighet att komma och presentera den på en av våra träffar. Alla som vill är välkomna att både skicka in sina idéer och vara med och delta i eventet. Vi hoppas få se såväl medborgare som näringslivs- och föreningsaktörer, kommuntjänstemän, studenter, forskare och politiker i publiken och tanken är att alla kan bidra med sitt perspektiv, sin kunskap och sina kontakter för att hjälpa idén att bli verklighet. Samtidigt som vi lär känna varandra. Och gör världen lite bättre. Och har kul!

Idas tips på hur du kan göra din röst hörd: